

מאמרים וקטעי מידע (המידע והעצות באתר ובקישורים אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי .)
לקויות למידה הן קשיים והפרעות ברכישת מיומנויות של קריאה, כתיבה, יכולת חשבונית, קשב וריכוז, הקשבה ותפיסה לא נכונה של מצבים חברתיים.
הלקות אינה קשורה לסביבה אלא שייכת לפעילות בלתי תקינה של מערכת העצבים במוח.
לקויות למידה ע"פ משרד החינוך
"תלמיד אשר הישגיו במבחנים סטנדרטיים בקריאה, בחשבון או בהבעה בכתב, המועברים לו באופן פרטני – נמוכים במידה משמעותית מהמצופה על פי גילו.
רמת השכלתו ובעיות הלמידה גורמות להפרעה משמעותית ומתמשכת בהישגיו האקדמיים או בפעילות אחרת הדורשת מיומנויות קריאה, חשבון או כתיבה."
חוזר מנכ"ל (תשס"ד/4ב)
מהי לקות למידה?
"לקות למידה היא הפרעה נוירולוגית הבאה לידי ביטוי בקשיים לימודיים .לילד המתמודד עם לקות למידה יש קושי בקריאה כתיבה או בחשבון או עיבוד המידע חזותי/מילולי. הלקות מתגלה בשעת ביצוע מטלות לימודיות למרות שהאינטליגנציה שלו תקינה ואין לו לקות חושית (=לקות ראיה או שמיעה ).
כיוון שמדובר בדרך שבה מעבד המוח את המידע אין אפשרות "לרפא" את הלקות.
על ידי זיהוי נכון של הבעיה אפשר לעזור לילד ולהקל עליו בביצוע המטלות ולהגיע להישגים יפים וזאת דרך עקיפות של הלקות."
?מהי לקות
ד"ר שני מנשקו- טשכמר
-
החופש הגדול הוא זמן של שינוי שגרה, חוסר התמדה, סדר יום אחר, חוסר גבולות וקושי בוויסות חושי.
-
לילדים עם הפרעת קשב וריכוז חייבים לבנות מערכת מסודרת עם פעילויות מתוכננות מראש.
-
יש המלצה להמשיך לקחת את התרופה על מנת להיות ממוקד ומאורגן.
-
יש לעקוב אחר התנהגו עם אחיו וחבריו.
-
יש לתגבר אותו לקראת שנת הלימודים הבאה.
-
יש לסכם על כללים קצרים וברורים.
-
יש לתחום שעה קבועה לביצוע מטלות.
להיות פעילים : ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז זקוקים להיות בתנועה.
חשוב לשלב בשגרה המשפחתית גם פעילות כמו ים, בריכה אופניים ומשחקי כדור.
איך לעבור את החופש עם הפרעת קשב וריכוז
דר" אליס מילר
אחד מתפקידי מערכת החינוך הוא לסייע במעבר בין הגן לבית הספר. דחיית המעבר והשארת הילד בגן החובה שנה נוספת עשויה במקרים מסוימים להקל על הילד להשלים בהצלחה את המעבר מהגן לבית הספר. במקרים אחרים השארת הילד בגן שנה נוספת יכולה להיות החלטה שגויה ובעלת השלכות ארוכות טווח.
-
קבלת ההחלטה לעניין הישארותו של הילד בגן חובה שנה נוספת היא תהליך מתמשך, בו ההורים הם שותפים משמעותיים ביותר, יחד עם הגננת, פסיכולוג הגן ועם גורמים חינוכיים וטיפוליים רלוונטיים נוספים המכירים את הילד (כגון מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת וגננת שילוב).
אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים
-
ילדי גן חובה שסיימו שנה בגן החובה ומיועדים לעבור לכתה א', אך אינם מתאימים מבחינה התפתחותית או מבחינת מוכנות לעבור לכתה א'.
-
מצבים אפשריים שבהם תיבחן האפשרות להשאיר את הילד בגן החובה שנה נוספת
-
ילד שבאופן עקבי השיג את אבני הדרך ההתפתחותיות באיחור במהלך התפתחותו המוקדמת (לדוגמה: פג, ילד שעבר מחלה קשה וכו').
-
ילד החשוף ללחצים מרובים (לדוגמה: מחלה קשה במשפחה, פרדה במשפחה, עלייה לארץ וכד') והצוות החינוכי מזהה נסיגה בתפקודו.
.שיקולים שיילקחו בחשבון בעת קבלת ההחלטה
-
במסגרת ההחלטה להשאיר את הילד בגן חובה שנה נוספת יילקחו בחשבון, בין היתר, השיקולים והגורמים הבאים:
.גורמים מקובלים בהחלטה על מעבר של כל ילד מגן לבית ספר
-
מאפייני הילד.
-
המשפחה הגרעינית (ההורה/הורים ושאר האחים) - מקומו הכרונולוגי של הילד ביחס לאחיו (שני אחים בהפרש של שנה שעשויים להימצא באותה הכתה בשל העיכוב), תאומים (או יותר) וההשלכות של. פיצולם והשארת אחד מהם שנה.
-
הבית והקהילה.הגן שבו הילד לומד.המסגרת הבית-ספרית שהילד אמור לעבור אליה.
-
הגן שבו הילד לומד.
-
המסגרת הבית-ספרית שהילד אמור לעבור אליה.
גורמים נוספים בהחלטה על השארת ילד בגן חובה שנה נוספת
-
הסקרנות והעניין של הילד בסביבה ובלמידה.
-
יכולת הילד לקבל סמכות.
-
כישורי התקשורת והחיברות של הילד.
-
יכולת הילד לווסת דחפים ורגשות בהתאם לנסיבות.
-
יכולת הילד לעמוד בתסכול ובקושי ולהתמודד אתם.
-
יכולת הילד להתמיד במשימות המוטלות עליו
-
מידת ההתאמה של תפקוד הילד בתחומי ההתפתחות השונים למצופה מבני גילו ומינו. אם קיים פער בתפקודו בתחומי ההתפתחות השונים.
-
עד כמה הפער משמעותי.
-
האם הפער זמני או מתמשך.
-
מה הם תחומי התפקוד הנפגעים מפער זה.
-
עד כמה הפער משבש את התנהלות הילד במסגרת החינוכית.
-
האם ועד כמה הפער מצטמצם כתוצאה מהתערבות מכוונת.
-
יש לבצע בירור לגבי המסגרת והקבוצה שעמה הילד אמור להישאר. האם יישאר עם ילדי טרום-חובה המוכרים לו ושעמם למד הילד בשנת החובה (בגנים דו- גיליים)? האם כל הילדים המבקרים בגן עולים לכיתה א' והילד בו דנים הוא היחיד שנשאר? האם נכון שימשיך ללמוד עם אותה הגננת?
-
יש להתייחס באופן שונה לילדים בוגרים בשנתון (ילידי ינואר-יוני), לעומת ילדים צעירים בשנתון (ילידי אוקטובר-דצמבר). לגבי הבוגרים בשנתון יש לבחון את תפקודם הכוללני.
האם מומלץ להשאיר עוד שנה בגן או להעלות לכיתה א'
מתוך הוראות משרד החינוך


